Alla inlägg under oktober 2015

Av Petra Ödahl - 27 oktober 2015 12:36

I dag vaknade jag 5.00 Än har inte min kropp vant sig vid vintertid.
Hannah skulle börja kl 7.00 så jag gick upp med henne.
Kl 9.45 kom Koda och då hade jag gjort alla morgonsysslor så vi körde till skogen.

Idag blev det Hallandsåsen och Hålehall.

Vi gick en härlig runda på 5 km. Efter ett par hundra meter prasslade det till i skogen och där kom en älg. Det är riktigt coolt att se dessa djur i sin egen miljö. Tyvärr så hann jag inte få upp kameran

Tillbaka vid stugan så pustade vi ut lite och jag tog av lite kläder. Hade klätt mig alldeles för varmt den soliga höstdag.

Av Petra Ödahl - 25 oktober 2015 18:23

Denna härliga söndag träffade jag Eva från italienresan på Skäralid. Vi hade bestämt oss för att ta en runda ihop. Det blev 7,4 km.
Denna söndag var vi inte ensam i skogen. Väldigt många hade fått samma lust som oss.

Detta är Eva vid en av utsiktsplatserna. Till skillnad mot Kullaberg så hade de inga staket. Lite obehagligt så vi vågade oss inte för nära

På sina ställe var det lite trolskt.

Hösten är här.

Av Petra Ödahl - 18 oktober 2015 18:36

Lite biten av vandring kan man nog säga att jag blivit efter resan till Italien.
Vi har många fina vandringsleder här hemma i Sverige med.
Idag gick jag en runda m Annette på Kullaberg,
Vi startade i hamnen i Mölle och gick via Ransvik upp till fyren på västra sidan.

En bit av leden går genom en kohage. Först såg vi inga djur men tyckte att koblärorna var lite väl färska för att djuren skulle åkt till ladugården och några meter in fick vi förklaringen.

Här har vi fyren på Kullaberg.

Efter det att vi nått fyren fortsatte vandringen på Kullens östra sida. Den biten var lite mer kuperad.

Sista biten gick vi på Bökebolsväg förbi utsiktsplatsen som många stannar vid på väg ner (i bil) från Kullen. Härlig vy över Mölle.
Vandringen tog oss 3,5 timme i lugnt tempo.
Rekommenderar denna vandring.

Av Petra Ödahl - 4 oktober 2015 07:02

Man vet att denna dag ska komma men det tycks gå alldeles för fort dit. Dagen för hemresan.
Vi åkte från hotellet kl 10.00 till flygplatsen i Neapel. Vi sa ciao arriverdeci till Leonardo och tackade för en fin vecka.
Flygningarna hem gick jätte bra och jag och Eva landade i Köpenhamn kl 18.00 Med spänd förväntan/förfäran stod jag vid bagagebandet och väntade på min väska. Skulle flaskorna vin ha klarat resan från Italien hela eller skulle de ha gått sönder och förstört alla mina kläder.

Som jag tror framgår av alla bilder ni sett under veckan så tycker jag att resan varit helt fantastisk. Den bästa jag gjort hittills i mitt liv. Singelresor som jag åkte med har ett klockrent koncept för oss singlar som är ressugna. Landet Italien och Amalfikusten är storslaget. Mat och dryck..... Ja vad kan man säga... Det är ju Italien. Ressällskapet, öppna glada och trevliga människor från stora delar av landet.
Denna resa ska jag aldrig glömma.

Hoppas vi se snart på ett nytt resmål. Förresten vinflaskorna klarade sig. :)
Kram

Av Petra Ödahl - 3 oktober 2015 08:05

Efter vinprovning blev det en kort vandring ner till byn för våra bussar väntade. Vi åkte till Paestum för att titta på de antika templen som är från ca 400 f Kr.

När vi nådde Salerno igen fick Leonardo för sig att vi skulle besöka hans gamla madre. 90 år gammal. Hemma hos henne visade han att han var en bra sångare oxså.

Av Petra Ödahl - 3 oktober 2015 06:56

Idag körde vi till en nationalpark som heter Cilento. Det tog 1,5 timme. Landskapet där var helt annorlunda. Bergen på Amalfikusten är mer hårda och dramatiska med sina klippartier medans fredagens vandring gick igenom mer mjuka och böjande berg. Härligt med om växling.

Vi kom till en övergiven by där Leonardo berättade om en historia. Pirater kom till byn och stal kyrkans klocka. Väl ute på havet förliste skeppet och klockan hamnade på havets botten. På en speciell dag firas denna händelse och då sägs det att om man lyssnar riktigt noga kan man höra kyrkklockan slå på havets botten.

Efter detta stopp vandrade vi ner till en vingård i närheten.

Vi fick prova 4 olika sorters vin. Två vita och två röda. Till det var det tre sorters ost och tre sorters korv och så bröd. En lite rundtur inne i fabriken fick vi med. Där var allt väldigt modernt. Kontrast till utsidan som var pittoreskt.

Av Petra Ödahl - 1 oktober 2015 21:40

Keramisk konst från Salerno

Keramiktavla att hänga på väggen.

Ovido - Quiz & Flashcards