Alla inlägg under september 2014

Av Petra Ödahl - 21 september 2014 01:06

Lämnade Paolas lägenhet vid 11.30 Lite väl tidigt kanske men Paola hade en massa att fixa med idag då hon får två ny inneboende redan i morgon, så det var okej. Hade med mig en bra bok som jag satt och läste.
Det tråkiga med första flygsträckan var att vi blev en timme sena från Florens till Frankfurt. Vilket innebar att det fick bli resans joggingtur nr 2 i vanliga kläder när vi väl anlände till Frankfurt. Denna gången var det dock inte i högklackat men väl med ett handbagaget som vägde 10 kg. Det var ju själva den. Jag ska verkligen testas. När jag bokade resan tänkt jag att det skulle vara lungt med 1 timme och 20 minuter mellan flygen. Men ack vad jag bedrog mig. Jag kan säga att det är enklare att springa i högklackat än med packning. Tack och lov så var även flyget från Frankfurt till Köpenhamn en halvtimme försenat också, så jag han med, fast det trodde inte jag när jag nådde terminalen 17.20 och planet skulle gå 17.30 De inväntade vårt plan.
Flygsträcka nr två tillbringade jag i business class. Att jag bokat det var jag inte medveten om från början. Med gud va skönt att sitta där och bre sig. Lite mat och dryck fick jag med. Allt frid och fröjd.
Som ni säkert kan räkna ut nu så är det bara ett litet litet problem med att flygen anlände och avgick så tätt i Frankfurt och det är ju det här med väskorna. Gissa. Jodå än en gång står jag här utan väska. Den är kvar i Frankfurt. Låt mig säga så här. Jag kommer aldrig någonsin mer att mellanlanda i Frankfurt. 100% misslyckande med att leverara väskor som sig bör. Verkligen en skit flygplats. Kan inte rekommendera den. Denna gången hade jag dock varit lite mer förutseende och lagt fön, smink, mina joggingskor, laddaren till telefonen och alla presenter i handbagaget.

Det första jag gjorde när vi kom hem var att åka och hälsa på Koda. Niklas lille valp. Är han inte för söt.

Så var resan slut och det har varit kul att dokumentera och att ni har varit med. Tack

Av Petra Ödahl - 19 september 2014 23:40

En sista måltid med Treena och Drew. Vi gick till ett ställe som enligt "tripadviser" sa skulle va bra. Den låg i hemmakvarteren. Hmm.
Vet inte hur mycket man kan lita på den appen. Jag hade definitivt inte gett stället mer än två av fem stjärnor. Fick plasttallrikar och plastglas till förrätten och vattnen och när vi suttit en och halv timme bad de oss att gå!!! Nej bättre restauranger har jag varit på. Vi gick hem med Drew till deras lägenhet och sedan gick jag och Treena till en bar ganska nära. Det är riktigt roligt att prata med henne och höra om livet Australien och Tasmania som hon kommer i från. Det vi kommit fram till är att Sverige och Australien är väldigt lika på många sätt trots att det skiljer oceaner oss emellan. Vi firade med vars en 6:a Laphroaig att vi varit duktiga och att om hennes möte i Sverige nästa år blir i Lund så ska vi ses. Buonasera Florens.

Av Petra Ödahl - 19 september 2014 18:38

Idag sista dagen så fick jag tummarna loss med att handla något till mig själv.

Av Petra Ödahl - 19 september 2014 14:35

Idag är det den sista dagen i Florens. I morgon flyger jag hem. I skolan idag pratade vi om namnen på grönsaker och frukter och gick till en lokal marknad för att finna ord på de sorter som vi inte visste. Det var kul. Så kul att jag glömde ta något kort. När vi kom tillbaka blev det ett hiskeligt väder. Storm och hagel. Det är inte helt ovanligt men tillräckligt ovanligt för att det blev en riktig snackis. När vi slutade låg det kvar massor med hagel på gatorna.

Treena, jag, Monika läraren, Retha

Av Petra Ödahl - 18 september 2014 21:38

Efter katedralen så gick jag till piazza della Signoria och ruinerade mig. Ett glas vitt, flaska vatten och en glass 26.50 Fast det är jag värd.

Värdet var så härlig idagt. Jag ville inte gå in och sätta mig då jag hämtade min bok och gick till parken och läste en och en halv timme. Mysigt. Sedan blev det middag med Paola. My landlady och nu är det kväll och snart natti natti.

Av Petra Ödahl - 18 september 2014 19:25

Torsdag!
Verkligen?
Skolan flöt på som vanligt. Namn på kläder, färger och modala hjälpverb var det som avhandlades idag. Det känns mest som att vi ska ha avverkat ett visst antal stenciler på dessa veckor. Ingen som bryr sig om vi lär oss något. Men så är det väl när msn är där på så kort tid. Bara att köpa läget.
På eftermidagen var det dags för lite pulshöjsande aktivitet igen. Gå upp i kupolen på katedralen. 463 steg! Det är dessutom ganska varmt i dsg 25-27 grader så lite svettig blev jag allt. Det tog 18 år att bygga kupolen och stod klar 1436. Denna katedral har samma påverkan här i Florens som Eiffeltornet i Paris och colosseum i Rom på mig. Storslaget, häftigt häpnadsväckande och coolt. Hur kan de ha fått till det med dessa byggnader utan vår moderna teknik. Jag är mäkta imponerad.

Av Petra Ödahl - 17 september 2014 21:00

Idag var det en vanlig dag i skolan. Vi pratade familj och fick presentera våra och så pratade vi om de små orden vad, varför, vilka osv. Väldigt viktiga för att få talet att flyta. Så även idag försökt vi stapplande tala italienska. Efter skolan gick jag tillbaka till lägenheten och tog en panini på vägen. Var super hungrig och det var säkert gårdagens fel när jag åt resans största måltid. Idag hade jag bestämt mig för att avsluta presenthandlingen och så blev det. Hittat en nämre väg in till shoppinggatan. Den var dock precis lika full av turister som alla andra gator. Lyckades hittade även till dig Hannah. Du är inte lätt att hitta till men jag tror att jag lyckades. Hoppas du blir glad :-* När kl var 17.40 gick jag tillbaka och blev sugen på en joggingtur. Vet inte riktigt var det är bra att springa så det blev 25 min runt kvarteret. (Två varv :) Som ni förstått har jag tagit en paus från gruppen i skolan idag. Åt hemma i lägenheten i kväll. Färska räkor, ägg, painrich och ett glas prosecco. Ja roligare än så här blev det inte idag.

Konsten har en förmåga att krypa in i ens hus här i Florens v

Av Petra Ödahl - 16 september 2014 22:00

Jag mötte upp med Treena och Drew på Santa Croce. Vi gick till en restaurang som de hade varit på tidigare med en italiensk vän. Mat skulle va lite bättre än andra syltor men till vettiga priser. Får nig lov att hålla med. Ägaren kom ihåg Treena sen innan och vi fick lite rabatt.

Carpaccio på bresola ruccola och parmesan till antipasti och oxfilé med svamp och pommes till secondo. Naturligtvis Vino rosso.

Ovido - Quiz & Flashcards