Av Petra Ödahl - 25 april 2017 01:05

Eftersom vi fortsätter att vakna fantastisk tidigt så besökte vi gymmet i morse. Flitigt.
Vi åt sedan frukost på vårt stammisställe Crown Deli.
Dagens första anhalt när våra magar var mätta blev Central Park igen. Vi kom på att vi missat en plats där det görs en massa filmer. Bethesda Terrance.

Efter detta så lämnade vi parken för denna resa. Vi tog Lexington Av ner ca 5 kvarter till tunnelbanan. Lexington ligger i det fashionabla kvarteren i Upper East Side.

Fifth Avenue är en känd shoppinggata. Lite dyrare butiker men vi hittade lite kul att shoppa med hem.
Till lunch åt vi Bill's burgare på Rockefeller Center. Andra burgare på dessa dagar. Förstår inte varför det bara blir så. ;-)
Roligare än så här blir det inte idag men i morgon. Det kommer att bli en super dag. Men det berättar jag mer om i morgon.

Av Petra Ödahl - 23 april 2017 22:29

Vi sov en timme längre idag. Wow. Kl 06.00 Men vi tog det lugnt och gick inte ut förrän kl 08.00
Idag hade vi bestämt att vi skulle titta på Central Park. Det kunde inte bli bättre eftersom himlen var blå och solen strålade.
Parken är 4 km lång och 800 m bred och den är kuperad vilket jag blev förvånad över. Trodde den var platt som en pannkaka.

Den sista bilden är på sköldpaddor i the Turtule-pond. De låg och njöt av solen.

Apropå pannkakor så provade vi amerikanska pannkakor till lunch.
Gott men det är inte konstigt att amerikanarna är stora. Inte mycket nyttigt på menyerna.

Mätta och belåtna så fortsatte vi vår dag med att se Empire State Building close up. Vi hade också läst att Macy's är ett stort shoppingcenter och det är ju själva anledningen till att vi är här eller ;-)

Sista bilden är Flatiron Building. När den uppfördes 1902 så var den NY högsta byggnad med sina 22 våningar.

Nu är vi tillbaka på vårt hotell. Trötta i fötterna och absolut en ny blåsa på andra foten. Hur ska detta gå? :)

Av Petra Ödahl - 23 april 2017 22:10

Vi började med att köpa ett tunnelbanekort. Vi åkte först till Brooklyn bridge. Vi hamnade i Chinatown av misstag först. Åkte lite för långt.

Därefter blev det Ground Zero Memorials.

Det var fint gjort med två stora bassänger där vatten forsade ner. Svart marmor runt om där allas namn stod som förlorade livet i 9/11 attacken.

En gratis båttur tog oss ut på vattnet så vi fick lite bilder på Manhattan från flodsidan med och båten varvade också frihetsgudinnan.
Ska kolla om det finns en båttur som släpper av oss för att studera henne närmre.

Vi åkte även upp 71 våningar i Rockefeller Center för att beundra utsikten. Byggnaden i mitten är Empire State Building. Den som King Kong satt uppe i när han fightades med flygplanen. Uppsikten var enorm och jag ångrade inte att jag åkte med upp.
Kl 16.00 gick vi tillbaka till hotellet. 8 timmars vandring i Lower Manhattan har gett mig en blåsa på foten som är ca 3x1 cm.
Hmm. Hur ska det gå i morgon.

Av Petra Ödahl - 23 april 2017 21:52

Pga tidsskillnaden var vi uppe i tid. Kl 07.00 åt vi frukost på en Starbucks nära hotellet. Varför det undrar ni. Jo på hotellet kostar frukosten 320 kr per person och dag. Kan ha lite roligare för dem pengarna.

Av Petra Ödahl - 22 april 2017 22:45

Vi är 6 timmar efter er så vi landade
kl 13 då var klockan i Sverige 19.00 och om vi skulle gå och lägga oss vanlig tid kl 22 då hade kl varit i Sverige 04.00 Det orkade vi inte. Vi somnade 18.00 enligt NY tid och gick upp 06.00 12 timmar i sängen. Längesedan sist. Var upp på natten och fotade ut från fönster.

Av Petra Ödahl - 22 april 2017 22:34

Nu är vi på resa igen. Denna gången blev det New York.
Vi har väntat länge på denna tur. Vi flög med SAS. Inte världens bästa företag vad gäller service.
Vi hade inte bokat platser vid bokningen eftersom det kostade extra. Problem var bara att typ alla andra på planet hade gjort det så det fanns inte mycket för oss att välja på. Men på ditresan hade vi stor tur. Några uppgraderade sig och vi fick deras platser och de var topplatser.
Det tog 8 timmar och 25 minuter.

Vi kom igenom säkerhetskontrollen smidigt och utan några problem. Men visst det finns gladare människor än de som jobbar där.
Vi lyckades sedan hitta shuttelbus som tog oss nära vårt hotell.

Av Petra Ödahl - 17 juli 2016 23:26

Det hår alltid så himla fort när man är på semester. Lördagen kom och det var dags att säga arriverdeci för denna gång. 07.15 startade hemresa. Vi började med att köra mot enkelriktat och polisen stod och tittade på.

För framtida bussresor.
Tips 1.
Ladda hem storytel och välj ut en massa bra böcker till telefonen. Tiden har gått väldigt fort pga att jag lyssnat på dem.
Tips 2
Packa ner ett stor portion tålamod
Vi gick snabbt lära oss ordet "Stau". Tyska för kö och kö råkade vi utför. Trafikolyckor som gjorde att tre körfält skulle bli ett i denna semestertrafik.
Tips 3
Åk till Gardasjön
Helt fantastiskt resmål.

Kram för denna gång.

Av Petra Ödahl - 17 juli 2016 23:11

Idag startade vi dagen med vinprovning. Vi åkte till en vingård som odlar ekologiska druvor och fick smaka på fyra olika viner. Ett som var 15 år gammalt och var mer som ett dessert vin.

Efter vinprovning bara det i väg till ostprovning. Vi fick titta på kossorna, smaka lite och shoppa. Provade köpa hem ost och salami. Vet dock inte om det är ätbart eftersom det inte varit i kyl på många timmar.

Nästa stopp för dagen blev DN smaragdgrön sjö som heter Tennosjön. Att det finns sådana pärlor på så nära håll.

Sista stoppet för dagen var ett vattenfall. 98 m högt föll i en klippformation som kändes mer som en grotta. Svårt att fånga på bild.