Av Petra Ödahl - 2 juli 2018 18:10

Jag är en idiot. Tog inte med mig mina tabletter, spray och ögondroppar och idag har det varit ett he....te.
Dagens vandring har gått genom skog och ängar med massor av pollen. Vi var tre stycken, minst som gått och snorat och nyst.
Vi startade vid en nedlagd skidstadion och vandrade upp i ca två timmar 9.30-11.30 Ganska svettigt på sina ställen. Vid en utav våra pauser såg vi två havsörnar. Naturligtvis blir de små på bild men de är där. För er att se.
Väl upp på toppen blev det en liknande lunch som i går med utsikt över bergen. För att dricka kaffe efter maten gick vi lite tillbaka nerför till en porlande bäck. Där serverades kaffe och te. Vi hittade en myrfri plats och lade oss för att vila middag. Sagolikt. Solen lyset, vattnet porlade och fåglarna sjöng. Avkoppling för själen.

Efter middagen skulle vi neråt igen. Till en droppstengrotta Grotte de Fontrabiouse. Tog oss drygt två timmar ner med. I sakta takt.
Grottan var stor med fem salar. Vi var dock bara i två av dem.

De växer, hör och häpna, 1 cm på 100 år. Alltså den stora kolonen (som det heter när stalaktit och stalagmiter växer ihop) som liknar lutande tornet i Pisa är alltså många miljoner gammal.
Därefter bara det tillbaka till hotellet. Trött, ont ögon och kli i halsen ska jag nu vila tills vi ska gå och äta middag kl 19.30

Av Petra Ödahl - 1 juli 2018 22:13

Idag blev det frukost vid 7.40 och vi åkte i väg 8,30. Ca 30 min färd till Du Lac des Bouillouses. Ett naturreservat där endast utsedda bussar får lov att köra in. Vid högsäsong kan det vistas upp till 2000 personer på en dag.

Vädret har varit fantastisk idag. Sol, lite vind ca 25 grader.
Dagen har gått ut på att vandra i bergen och går runt olika glaciärsjöar, beundra olika fantastiska utsikter och bestiga en topp som låg på 2421 m över havet.

Vi är en grupp på 16 personer från Luleå i norr till Lund i söder. En samling glada människor som alla verkar gilla det här med vandring.
När vi är ute så här blir det såklart en del pausande. Dels efter en uppförsstigning där vi samlar ihop gruppen och dels för att käka lite och få ny energi. Vi bär vår egen lunch, baguette, sallad, kaka, choklad, apelsin vatten. Där utöver hade Kim och Gilles med sig vin, ost, korv och kaffe och te. Mums.

Denna bild visar när vi tagit oss på toppen av ett berg och Kim vår guide tar fram den svensk flagga.

Vi nådde utgångspunkten igen vid 17.30 Av med kängorna och in med vin och öl.
Vid 18.30 blev det middag och hemfärd 21.00 Nu är jag helt slut för idag.
Sängen gäller för att skapa ny ork till ännu en dag för vandring i Pyrenéerna

Av Petra Ödahl - 30 juni 2018 22:29

På plats i Pyrenéerna. Det har varit en lång resa trots att det inte ligger så vansinnigt långt hemifrån. Vårt flyg var försenat från München till Barcelona med ca 30 min. Sen tog det 45 min innan vi fick våra väskor.
Vi var tre från gruppen som kom med detta flyg och de andra 13 från Stockholm fick sitta på flygplatsen och vänta på oss.
Väl iväg med buss så skulle vi köra ca 1 timme sen skulle vi stanna för att käka något. När vi väl kommer dit hade stället semesterstängt !!! Det var bara att packa in oss i bussen igen och nästa ställer skulle ligga 15 min bort. Inte så farlig. Men....
Då blev det helt plötsligt kö på vägen. Polisen kom och alla bilar fick vända pga en olycka. Vi fick köra tillbaka en lite bit och sen blev det serpentinvägskörning. Med buss. Precis det msn inte vill.

Men utsikten är ju fantastisk.
Tillslut nådde vi fram till ett rastställe där vi kunde ta något att äta. Såg avsparken på fotbollsmatchen Frankrike Argentina. Sen bara det av sista sträckan till hotellet. La Pardella.

Av Petra Ödahl - 29 juni 2018 19:55

Så har äventyret börjat. Denna gången bär det i väg till franska alperna Pyrenéerna.
Ska flyga tidigt lördag morgon så jag bestämde mig för att ta in på hotell vid Kastrup för att slippa gå upp så tidigt.
Skulle ta tåget från Ängelholm till Köpenhamn. Gissa. Tåget gick ju inte. Fordonsfel.
Sitter och väntar på knutpunkten 2,5 mil hemifrån. Känns lite konstigt. Resan har börjat men jag är fortfarande hemma :)

Av Petra Ödahl - 29 maj 2018 23:01

Efter en dag med utsikter och shopping blir det ett glas vin och ljudboken i lurarna på takbar.

Av Petra Ödahl - 29 maj 2018 20:46

Idag skulle vi sprungit i CP. Men jag drack en Irish Coffee i går kväll vilket ledde till att jag inte somnade förrän bort åt 3.30 Det i din tur ledde till att kl blev 10.00 innan vi gick upp idag och då drog vi till Brooklyn i stället.
Vädret är kanon igen efter två dagar med moln och lite svalare luft.

Vi sådan husbilar som skådespelare använder sig av vid inspelningsplatser. Då fick vi sätta på radarn. Fanns det något filmcrew eller någon kändis i närheten.

Vi såg dock verken någon filmkamera eller skådis. Men vi fick en hel del fina bilder på Manhattan från Brooklyn sidan.

Efter Brooklyn har vi tagit oss upp på 5 th Avenue. Shopping. Kan helt ärligt säga att jag är väldigt nöjd med shoppandet nu men det är inte Hannah. Jag får parkera mig på stolar och soffor i väntan på att Hannah tittar, provar och shoppar.

Av Petra Ödahl - 28 maj 2018 15:47

På söndag kväll hade vi bokat bord på Red Rooster uppe i Harlem.
Det är den svenske krögaren Marcus Samuelsson som äger den och vi tyckte det kunde vara kul att äta där.
Betyget blev inte superhögt. Inte riktigt min typ av resturang. För hög musik och det kändes som att de ville ha ut gästerna snabbt för att få in nya. Vi han inte få vårt mousserade vin som förrätt innan huvudrätten kom. Sen missade de vår dryck till maten som kom efter vi ätit upp maten. Det bad de visserligen om ursäkt för och bjöd på det mousserade. Men det hände trots allt.
Jag förstår att folk tänker som jag vid ett besök i NY. Kul med en svensk krögare. Men det blir inte ett besök nr två för mig.

Av Petra Ödahl - 27 maj 2018 22:15

Kl 18.15 var det ombordstigning på middagskryssningen som vi bokat hemifrån. Vi tog en uber från hotellet eftersom vi kläde oss i höga klackar.
Kryssning tog tre timmar och bjöd på en tre rätters gourmetmiddag med vin och skumpa. Levande musik och många bra tillfällen till fina foto på Manhattan Skyline.

Vi var väldigt nöjda och ger turen 10/10.