Alla inlägg under juli 2016

Av Petra Ödahl - 12 juli 2016 18:54

Idag åkte vi iväg kl 9.00 Vårt mål för dagen var Verona. Ca 8 mil syd om Riva. Vi lämnade ett rejält regn och åsk oväder bakom oss och nådde ett ca 30 grader varmt Verona.

[Bild]

Det var som sagt väldigt varmt och jag lyckades bränna mig igår så jag sökte lite skugga.
I Verona finns en arena liknande colosseum. Den är tredje största.

I Verona finns ju även den omtalade balkongen. Julias. Även en staty av henne.
Detta är ju ett av de största påhitt som jag sett. Att folk kan vallfärdas till något som bara är fiktion. Men men.

[Bild]

Om man tar på statyns vänstra bröst så ska man få ett bättre kärleksliv. Balkongen upprättades tidigt 1900-tal då många turister frågade efter Julias balkong. Då utsåg staden just denna balkong som hennes. Det fanns alltså ingen från början utan Shakespeare bara inspirerades av två familjer från Verona och deras familjefejd. Vad gör man inte för pengar.

Av Petra Ödahl - 11 juli 2016 19:01

Vi började med en rundtur i den gamla delen av Riva. Det är inte alls så stor och men lite gamla torn och murar finns även här.

Detta är en arkeologisk utgrävning.

Fantastiska balkonger och husfasader.

På eftermiddagen blev det stranden. Även den jättefin.

Byn huserar även större mängd änder.

Lunchen blev en pizzaslice. Mmm.

Av Petra Ödahl - 11 juli 2016 09:23

Det är två hotell som Scandorama använder sig av här i Riva. Jag bor på Grand.

Hotellet är bra. Rummet är litet men väldigt modernt och fräscht. Luftkonditionering finns med. Tur för här är det väldigt varmt och hög luftfuktighet.

Av Petra Ödahl - 11 juli 2016 08:04

Klockan ringde tidigt på söndagsmorgonen. 5.30 Planen var att vi skulle rulla i väg från Jena kl 7,00. Men gissa vad. Vi hade fått punktering.

Så vi blev en timme sena i väg. Vår busschaufför Lennart slet som ett djur med hjälp från några andra karlar. Under hans 25 år som chaufför hade det aldrig hänt tidigare.
Övernattningshotell var en mycket bra. En oas bland ett bostadsområde.

Bussfärden är ju ganska dryg men till semestermålet är man ju alltid taggad. Tog några kort längs vägen.

Timmen hann bli sen innan vi nådde vårt mål. Riva del Garda. Det väntade en super god middag på oss. Antipasti, förrätt, huvudrätt och efterrätt.
Proppmätt. Kl 22.00 vandrade jag lite i stan. Verkar oerhört sött. Såg inte jätte mycket pga av mörkret. Återkommer om detta.

Av Petra Ödahl - 9 juli 2016 22:13

Yes.
Nu är jag på väg!!!!
Det är så härligt.
Startade i morse vid Mcdonalds i Ängelholm 6.00 Ensam. Hämtade ett gäng i Helsingborg och Landskrona. Det var en anslutningsbuss. Kl 8.10 rullade vi ut från Malmö och styrde kosan mot Gedser.

Vid hammläget så fick vi en fin uppvisning av Corvettes. Hela filen intill oss var fylld av Corvettes. Coola bilar.

På båten tog jag lunch i hop med resan. Buffé och det var en positiv överraskning.

Väl över i Tyskland då började vi rika och lade mil eget mil bakom oss. Jag slocknade nästan direkt och sov en timmes tid.
Har laddat hem några ljudböcker dom jag lyssnar på och tiden bara springer i väg. Det har inte varit alls så jobbigt som jag befarat. Halv åtta i kväll kom vi till vårt övernattningshotell i Jena.