Alla inlägg den 9 september 2014

Av Petra Ödahl - 9 september 2014 22:37

På Piazza Santa Corce

Av Petra Ödahl - 9 september 2014 22:33

Kl 19.00 skulle Regina, Pam och jag träffas för att äta tillsammans. Jag har nog förälskat mig i Piazza Santa Croce. Sitta i kvällssolen på en stenbänk och lyssna till olika musiker är livsnjutning. Så där satt jag en timme innan vi skulle träffas. Oslagbart.
Idag har vädret varit super. Varmt och gott. Som en fin sommar dag hemma. Vi gick till en trevlig ristorante nära Piazzan. Pasta och rött vin. Vi är ju i Italien. Vi pratade om allt. Familjen, livet, orosmomemt i världen. Hur trevligt som helst. Tänk att det var precis detta jag önskade om resan innan jag åkte. Än så länge ångrar jag inte ett dugg. Skulle jag klaga på något. Så är det. My feet are killing me. :)

Av Petra Ödahl - 9 september 2014 22:21

Kl 16.00 ordnade skolan en rund tur som gick i norra delen av gamla stan. Marco är lärare på skolan tog oss runt och berättare säkert jätte trevliga historier men de var ju såklart på italienska. Så ca vart 10 ord var glasklart. En man som är bättre på språket ändra översatte ibland till engelska.

Här hår vi som ankungar på en fin rad.

Första bilden är på ett apotek som är från 1561. Ganska gammalt och nästa bild är en bit av de ursprungliga universitetet från 1200-talet.

Av Petra Ödahl - 9 september 2014 14:05

Idag började vi kl nio. Alldeles lagom tid att börja. I dag har det varit mycket repetition för min del. Det är det i mellan övningarna som Francesca säger som jag övar på. Jag lovar det är inte många ord som jag förstår. I min grupp i Sverige finns det en kvinna dom tvunget måste säga allt högt så man inte hinner tänka själv. Givetvis är här en sådan med.

Retha och Pamela

Treena och hennes son Drey

Ovido - Quiz & Flashcards