Alla inlägg den 13 september 2014

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 17:14

All konst är inte vackert.

Han ser inte ut att trivas. :(

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 17:11

Idag blev jag färdig till att gå in i en av de största sevärdheterna här Florens. Den är så fantastisk mäktig. I varje fall på utsidan och själva kupolen invändigt. För övrigt är den ganska sparsam. Sett betydligt mer utsmyckade kyrkor här tex San Lorenzo men ingen tar Duomo på utsidan.

Golvet var oxså väldigt vackert.

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 17:04

Lunchen idag intogs på Piazza della Repubblica. Sol strålar och det är riktigt varmt och gott. Som ni ser på bilden unnade jag en liten tallrik biscotti. Älskar torra småkakor och har frestats nu i en hel vecka när jag går till och från skolan. Finns ett bageri på vägen där det i skylten visar alla möjliga så härligheter. Så idag slog jag till och det var precis så gott som jag tänkt mig.

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 16:57

Hur kan en ända stad vara så full av så många gamla byggnader? Synerna som uppenbarar sig när jag vandrar i stan och vrider på huvudet och kikar in i en gränd är som hämtat från medeltiden. Coolt.

Kanske inte plexiglasstaketet nere till vänster dock ;)

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 16:49

På baksidan av palatset fanns en enorm trädgård. Allt ihop påminde om trädgården på Schönbrunn i Wien. Trädgården låg i sluttning och detta blev den andra pulshöjaren för veckan när jag gick upp på toppen. Dock värd mödan då utsikten över Florens är fantastisk.

Jag ställer mig frågan. Behövs det verkligen konstgjorda träd i en sån här trädgård? Fast ett ganska häftigt inslag.

En bit upp fanns en fontän föreställande Neptunus ( romersk havsgud). Vacker? Det avgör du själv. Jag fortsatte upp lite till.

Som sagt, svårt att överföra verklig storslagenhet till foto. Men jag tror ni förstår.

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 16:35

Idag blev det en utflykt till Palazzo Pitti. Det ligger söder om Ponte Vecchio. Ett stort museum som innehåller massor av målningar, juveler, guld och silverföremål, kläder möbler osv.

Takmålning i första salen jag går in i.

En urna och nog så skymtar vi ett kranium. Öhh

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 10:39

Alltså. Sova hos någon annan är inte som att sova hemma. Det är ett som är säkert. I natt kl 1.00 vaknade jag av en kraftig smäll. Boom. Shit vad var det? tänkte jag där jag låg i mörkret i en främmande lägenhet i ett främmande land. Det blev bara en smäll men mina tankar var i gång. Var det en gas-explosion? De har gas här till spisarna. Om det var en explosion och det skulle börja brinna. Hur skulle jag ta mig ut? Inga brandvarnare, fönstret är försett med ett extra fönster med flugnät. Då måste jag slå en stol genom det bara för att komma in på en bakgård som inte verkar ha någon utgång mer än genom någon annan lägenhet osv. Låg nog en 20 och lyssnade efter brand men inget verkade hända så jag somnade om igen. Nu på morgonen när jag kom upp så frågade jag Paola om smällen. -Åh hörde du den? Var hennes svar. Det visade sig att det var hon som hade bråkat med grannen för att de väsnades och smällt igen dörren och av resonansen lät det som en bomb. Crayz Woman.

Ovido - Quiz & Flashcards