Alla inlägg under september 2014

Av Petra Ödahl - 16 september 2014 18:08

Jag har hittat den. Den finns i Fiesole

Av Petra Ödahl - 16 september 2014 18:05

Idag är det tisdag. Inte många dagar kvar nu. I skolan idag försökte vi prata lite mer än vanligt. Det är baske mej inte lätt. Jag har kommit fram till att jag verkligen har teflonminne. Orden vill inte fastna. Jag behöver höra dem om och om igen. Men visst, lite bättre än när jag kom, har jag blivit dock :)
Efter skolan var vi ett gäng som åt lunch bara runt hörnet från skolan. Schweizare, tyskar, fransmän svenskar och danskar. En salig blandning.
Thomas, Regina och jag bestämde oss för att besöka Fiesole en lite by uppe i bergen utanför Florens. Alla pratar om denna by så vi tänkte att vi oxså får vad som är så märkvärdigt med den. Buss nr 7 från San Marco tog vi efter 25 min var vi där.

Thomas hade en bra bok som vi tittade i och det var bra skyltat.

Som vanligt gör inte kameran rättvisa åt verkligheten. Det var tre olika utsiktsplatser. En över dalen norr om Florens. Sedan var där två olika utsiktsplatser med vy över Florens.

Två bilder som förställer piazzan i Fiesole.

Av Petra Ödahl - 15 september 2014 20:54

Såg att den sista bilden inte kom med på det glada gänget. Här är den.

Av Petra Ödahl - 15 september 2014 20:50

Kattorna i Pisa är speciellt intelligenta

OBS den levde. En kille puttade till den med foten och då rörde den sig.

Av Petra Ödahl - 15 september 2014 20:45

Efter gårdagens strapatser sov jag som en stock i ett streck ända till kl 6.20 Undrar när det hänt sist.
Nu är vi bara tre i vår klass. Pamela från Kanada åkte hem i helgen. När vi varit i gång en timme i dag så fick jag ett bryt. Prestationskraven som jag har på mig själv är höga och jag lever inte upp till dem. Både Treena och Retha förstår och pratar betydligt mycket mer än jag så tårarna kom. Jag hänger inte med. Har förmodligen inget språköra. Jag fick gå ut och ringa till Christer för tröst. Han fattade först ingenting. Dålig täckning på telefonen och jag som snyftande och hulkande. Stackarn. Jag fick återgå till lektionen efter en stund men det känns inte direkt kul. Hade behövt vara på nivån under nybörjarna.
Men
Vad är bättre än roliga "vänner" när man känner sig nere. Vi var fem plus läraren Moria som åkte ut på landet och besökte en vinfabrik som heter Selvapiana på eftermiddagen. Toscana är ett fantastiskt landskap. Vi gick en runda på ägorna, fick förklarat för oss processen, ner i den heliga vinkällaren och sedan vinprovning. Vi hade så himla roligt trots ålderskillnad och språkhinder. Precis vad jag behövde. Regina berättade att hon hade ringt sin man i går i precis samma ärende som jsg ringde Christer och det kändes skönt att höra att det inte bara är jag som är fånig som en barnunge. Så nu känns det lite bättre igen. Det är ju bara 4 dagar kvar. Har många fler bilder i kameran som ni får se när jag kommer hem.

Sangiovesedruvan som ska skördas i början på oktober

Huset vakthund

Så här ska en riktig vinkällare se ut

Detta kar rymmer 2000 liter

Och som sig bör så gjorde de naturligtvis sin egna olivolja.

Provade 5 olika viner. Detta är ett Syrah från 2007.

Bara i Italien som man kör 6 st personer i en liten Fiat.

Av Petra Ödahl - 14 september 2014 19:19

Nu händer det inte mer för i kväll. Ska vila sista biten hem nu. Tack för i dag.

Av Petra Ödahl - 14 september 2014 19:15

Är på tiden denna kille slutar hålla andan. Han börjar bli röd i ansiktet.

Av Petra Ödahl - 14 september 2014 19:13

Efter Pisa gick färden till den lilla pittoreska staden Lucca. Det var inte lång stund som våra trötta ben fick vila på bussen. Max 30 min. Lucca var väldigt söt. Hade gärna minskat på tiden vi var i Pisa så man hade orkat vandra runt lite mer där istället eftersom jag tyckte att de skiljde dig väldigt mycket från varandra. En guidad tur i den staden hade gett mer.

Fragola, limone e crème caramello.
Mmm

Ovido - Quiz & Flashcards