Alla inlägg under september 2014

Av Petra Ödahl - 13 september 2014 10:39

Alltså. Sova hos någon annan är inte som att sova hemma. Det är ett som är säkert. I natt kl 1.00 vaknade jag av en kraftig smäll. Boom. Shit vad var det? tänkte jag där jag låg i mörkret i en främmande lägenhet i ett främmande land. Det blev bara en smäll men mina tankar var i gång. Var det en gas-explosion? De har gas här till spisarna. Om det var en explosion och det skulle börja brinna. Hur skulle jag ta mig ut? Inga brandvarnare, fönstret är försett med ett extra fönster med flugnät. Då måste jag slå en stol genom det bara för att komma in på en bakgård som inte verkar ha någon utgång mer än genom någon annan lägenhet osv. Låg nog en 20 och lyssnade efter brand men inget verkade hända så jag somnade om igen. Nu på morgonen när jag kom upp så frågade jag Paola om smällen. -Åh hörde du den? Var hennes svar. Det visade sig att det var hon som hade bråkat med grannen för att de väsnades och smällt igen dörren och av resonansen lät det som en bomb. Crayz Woman.

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:40

En italiensk Sean Connery.
God natt. Buonanotte

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:37

Utanför skyltfönster till en skobutik fanns denna lilla sko. Hade jag haft de skorna i dag när jag tog tiden hade det säker gått på halva tiden.

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:35

Det har verkligen blivit en vana att gå till Piszza Santa Crose som avslutning på kvällen. I kväll var det en kille dom spelade en massa lugna engelska låtar och det är få himla mysigt. Minnet av dessa kväll kommer jag definitivt att bära med mig länge.

Klappade även hunden i kväll. Ska ta reda på vad han heter nästa vecka.

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:30

När jag nådde Piazza della Signoria så var jag ganska törstig. Gjorde det som man inte ska, om man inte vill bli rånad. Jag satte mig på en uteservering på piazzan. Och vilken tur. Fick en super trevlig kypare. Som natt och dag från igår. Och visst 9 euro för ett glas vitt vin är väl inte speciellt billigt men inte heller tillräckligt dyrt för att inte ta två. :) Fick små snittar och en lite skål med chips i väntan på den pizzan som jag också beställde. Första gången dom jag kan säga att maten smakade bra.

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:22

En annan butik förutom Micheal Kros som Hannah brukar uppsöka när vi reser tillsammans är Zara. Tänka sig. Den finns även i Florens Hannah. :) Fram tills idag har shoppingtermen hållit sig väldigt lugn. Förut har jag inte ens gått in i någon butik men idag blev det in och ut metoden längs shoppinggatan. Något hände i kroppen på mig. Det klack till. Plånboken är dock fortfarande ganska intakt. Blev bara en present till Niklas och Thina. Tur att jag ska stanna en vecka till. Finns fortfarande hopp om att resan kommer att gräva ett djupt håll i plånboken.

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:10

Från stationen går jag genom en ganska stor marknad. Nu är inte marknader något jag gillar så jag gick med raska steg med ett stadigt tag om min plånbok. Typiska platser för ficktjuvar. Jag klarade mig dock. Gick längs med Via della Calazaiouli som jag gjort många gånger tidigare. Men helt plötsligt tittade jag in i en sidogata och där fanns byggnader som jag inte sett tidigare. Tips till er som ska resa till Florens. Titta in på sidogatorna så ni inte missar något.

Av Petra Ödahl - 12 september 2014 21:02

Efter lunchen i dag tog jag på de snabba skorna för att ta tiden på vägen till järnvägsstation. På söndag ska jag åka på resa och vi avgår redan kl 8.00 från stationen så det gäller att veta hur lång tid det tar från lägenheten. Vill ju kunna stanna i sängen då länge som möjligt. - "Get the bus", Paola sad. Men nej. Litar inte på några italienska bussar. Litar bara på mina egna ben. Speciellt när man har en tid att passa. Gissa vad det fanns till höger om stationen. Jo en kyrka. Santa Maria Novella. Något som slår mig är att många av kyrkorna här i Florens är väldigt lika. Både stil och färg. Vit och grön marmor på fronten sedan brun ruffiga sidor. Formen lika så. Känns som arkitekterna på 1400- talet hade pratat ihop sig om en viss still. Fuskade i Santa Maria Novella och fotade. Får egentligen inte. Men väldigt många gjorde det.

Tågstationen

Ovido - Quiz & Flashcards